Hoe verloopt de dagelijkse bestralingsbehandeling?


Na aanmelding bij het onthaal, komt een verpleegkundige je halen voor de bestraling. Deze vraagt je om het te bestralen gebied bloot te maken in de kleedkamer. Je verlaat de kleedkamer door de tweede deur en staat dan voor de ingang van de bestralingsbunker. Omdat er met 'hoge energie röntgenstraling' wordt gewerkt, zijn de bestralingsruimtes voorzien van dikke muren zonder vensters en dikke deuren. De verpleegkundigen kunnen je echter wel zien en horen via een videocamera die in de bunker is opgesteld.

De verpleegkundige installeert je op de bestralingstafel in de juiste bestralingshouding. De tafel en de kop van de lineaire versneller worden in de juiste positie gebracht. Dan gaat de verpleegkundige naar buiten om de behandeling te starten. Je merkt dit door zoemen en klikken van het bestralingstoestel. Een standaardbehandeling duurt ongeveer 1 minuut per bestralingsveld. Meestal maken we gebruik van meerdere bestralingsvelden. Het toestel draait rond naar de nieuwe positie en de tweede bestralingsbundel wordt gegeven. Dit herhaalt zich totdat de behandeling van die dag klaar is.

Bij het instellen van het bestralingstoestel maakt de verpleegkundige gebruik van de lijnen op de huid of op het masker. Dit wordt altijd gecheckt met een röntgenfoto die genomen wordt op het bestralingstoestel. Dat doen we met het speciale vlakke paneel dat onder de tafel hangt, de portal imager. Hiermee zien we het bestralingsveld van die dag direct op een computerscherm afgebeeld.

Als de instelling niet nauwkeurig genoeg is, kan aan de hand van dit beeld een correctie plaatsvinden. Zo ben je verzekerd van een juiste behandeling. Dit is een technisch middel om te zien of de behandeling juist gegeven wordt. Effecten van de bestralingsbehandeling kan je hiermee niet evalueren.

Ook zul je merken dat de verpleegkundige bij de eerste bestralingen dosimeters op de huid kleeft. Hiermee kunnen we de bestralingsdosis extra controleren.

Een maal per week word je door de arts gezien voor de evaluatie van de klachten en het beantwoorden van vragen. Bij dringende problemen is er steeds een arts aanwezig.